Naponta felmerülő kérdés, hogy milyen váltó olajat öntsünk a (manuális Honda) váltóba. Erre az ismerősök egy része azonnal rávágja, hogy em-té-ef-három, aztán megjelennek az internetes szakik, akik szerint “a ’96 előttiekbe jó ám a 10w40 is, és mennyivel olcsóbb, meg jó az még most is”.
De akkor kinek higgyünk?
Nos, leginkább a gépkönyvnek és a Honda mérnökeinek. A Honda MTF-et vagyis Manual Transmission Fluid-ot a városi legendák szerint valahogy az első generációs CR-V-k szinkron problémáit orvosolandó alkotta meg a gyár a ’90-es évek közepén. Az évek során továbbfejlesztett, jelenleg MTF-3-ként ismert váltóolaj egy 75w80-as viszkozitású váltóolaj speciális adalékokkal, amely a tökéletes választás minden manuális váltóba.
“For those more technically inclined and as a point of comparison, MTF-3 is a GL-4 specification oil with 75w-80 viscosity.”
Az ez előtt készült járművekbe valóban 10w40-es motorolajat írt elő a gyár, azonban az MTF megalkotása után – tudomásunk szerint – kiadtak egy módosítást, miszerint
“If Honda MTF is not available, you may use an API service SG, SH or SJ grade motor oil with a viscosity of SAE 10W-30 or 10W-40 as a temporary replacement. An SG grade is preferred, but an SH or SJ grade may be used if SG is not available.
However, motor oil does not contain the proper additives and continued use can cause stiffer shifting. Replace as soon as it is convenient.”
Magyarul ez annyit tesz, hogy amennyiben az MTF nem elérhető, ezesetben a fenti specifikációnak megfelelő 10w30 vagy 10w40-es motorolajjal IDEIGLENESEN helyettesíthető, azonban ez nem tartalmazza azokat az adalékokat, amelyek elősegítenék az akadálytalan váltást, ezért CSERÉLD LE AHOGY LEHET!
(Itt jegyeznénk meg, hogy a motorolaj és a váltóolaj viszkozitását nem egy skálán mérik, ezért a nagy eltérés a két viszkozitás között.)
Egy 2002 Civic szervízkönyvben már ez áll:
“Always use Genuine Honda Manual Transmission Fluid (MTF). Using motor oil cause stiffer shifting because it does not contain the proper additives.”
A másik “megingathatatlan” érv a 10w40 mellett, hogy lényegesen olcsóbb, mint az MTF-3.
Számoljunk tehát egy kicsit. Jelenleg az MTF-3 ~6000Ft/liter áron beszerezhető, a legtöbb váltóba pedig 2 liter elegendő, tehát 12.000 Ft-ba kerül egy feltöltés.
És hogy milyen gyakran kell cserélni a váltóban az olajat?
Az előbbi 2002-es szervízkönyvben ez áll ->
De már az 1997-es 1.8VTi szervízleírásában is ezt találjuk ->
vagyis
A Honda mérnökei már a kezdetek óta 120.000km-t engednek elmenni egy váltóolaj cserével, amennyiben MTF-3-at használunk – normál használat esetén! Azt csak csendben jegyzem meg, hogy az újabb szériákban már 6 év vagy 192.000(!) km ugyanez.
Motorolaj használatakor ez a szám a fele/negyede, vagyis használattól függően 60-30e km-enként kell cseréljük az olajat.
Részlet egy 1995-ös szervízkönyvből ->
A legolcsóbb 10w40-es olaj nálunk jelenleg 1700Ft, tehát ha betartjuk a gyári 60.000-es csereperiódust, akkor 7800 Ft-ba kerül csak az olaj 120.000km alatt, szemben az MTF-3 12.000 Ftos költségével.
Spóroltunk tehát 4200 Ftot 120.000km vagyis átlagos használat mellett kb 6 év alatt, helyette kétszer álltunk be a szervízbe és dupla annyi munkadíjat fizettünk ki. Az esetleges akadozó váltásokról most ne is beszéljünk.
(Azt már végképp nem is számoljuk ki, hogy egy átlag 8 literes fogyasztású autóval ~3.360.000 azaz három millió háromszázhatvanezer forintot pöfögtünk el ezen a távon és ~108.000 Ft értékben cseréltünk motorolajat rajta.)
Reméljük ezzel a kis összefoglalóval segítettünk a döntésben, és ha legközelebb megkérdezi valaki, hogy milyen olajat tegyen a váltóba már Te is rá tudod vágni, hogy EM-TÉ-EF! 🙂
Ha pedig vásárolni szeretnél, akkor itt találod: Honda Ultra MTF-3 váltóolaj 1L MTF3