Ismét egy napi szinten felmerülő kérdést próbálunk körbejárni. Dízel vagy benzines autót vegyünk? Előrebocsátom, hogy nem vagyunk sem gépész sem közlekedési mérnökök, pusztán az olvasottak, a vásárlási szokások és a felhasználói visszajelzések alapján készült az írás. Az írásban kizárólag a Honda saját motorjait vesszük górcső alá, vagyis az i-ctdi és i-dtec motorokat, de az általános megállapítások igazak lehetnek a régebbi Isuzu (1.7ctdi) modellekre is. A Rover motoros 20TN2 motorkódú motorokkal most nem foglalkozunk.
Nézzük tehát, milyen autót is vegyünk?! A legelső kérdés, amit saját magunknak kell megválaszolni:
Mire szeretnéd használni?
Ez az első és legfontosabb szempont. Alapvetően hosszútávon közlekednél vele országúton-autópályán, vagy inkább városi cirkálót keresel, rövid távokkal, sok dugóban araszolással, esetleg hidegindításokkal? Mennyit mész egy évben? Mennyire vagy árérzékeny, van-e tartalékban nagyobb összeg egy esetleges meghibásodás javítására, vagy inkább a benzinkúton tankolod el apránként?
A mai dízelek legnagyobb előnye, hogy már alapértelmezett a turbófeltöltő, így már alacsony fordulatról is rendelkezésre áll a szükséges nyomaték, szemben a hagyományos szívó benzinesekkel, melyek a magasabb fordulatokon kezdenek el élni. Természetesen már jó ideje elérhetőek a turbós benzinesek, melyek mind nyomatékban, mind teljesítményben és fogyasztásban vetélytársai lehetnek a turbós dízeleknek, de a Hondánál – márpedig ez a cikk első körben Hondákról szól – egyelőre csak a 9. generációs Type-R-ben van gyárilag turbó, mindez potom 10 millió forintos áron. Maradjunk tehát első körben a használt piacon leginkább megtalálható szívó benzineseknél.
Ha egy dízel tulajdonost kérdezel meg, miért pont dízel valószínűleg ezt fogja mondani: azért, mert…
- jól megy, nyomatékos
- keveset eszik
- halk
Ha pedig egy benzines tulajdonost kérdezel meg, miért pont benzines ezt: azért, mert…
- halk
- kisebb a szervizköltsége
- kisebb a kockázata a használtan vásárlásnak
- 0-100-ra jobban gyorsul
Nézzük, mi is igaz mindezekből.
A papírforma
Lássuk a számokat pl egy 8. generációs UFO Civicnél (az adatokat innen vettük):
Motor | Motorkód | Max. teljesítmény (LE) @ fordulat | Max. nyomaték (Nm) @ fordulat | Fogyasztás (l/100km) | Gyorsulás 0-100km/h (mp) |
---|---|---|---|---|---|
8g Civic 1.4i | L13A6 | 100LE @ 5700rpm | 119Nm @ 2800rpm | 5.1-7.8 | 14.2 |
8g Civic 1.8i | R18A2 | 140LE @ 5700rpm | 173Nm @ 4300rpm | 5.5-8.4 | 8.9 |
8g Civic 2.2i-CTDI | N22A2 | 140LE @ 4000rpm | 340Nm @ 2000rpm | 4.3-6.6 | 8.3 |
Azt hiszem a számok alapján egyértelműen eldőlt, hogy a 2.2-es modell minden paraméterben jobban teljesít, mint a benzines társai.
Ugyanez már nem jelenthető ki egy 7. generációs Accordnál:
Motor | Motorkód | Max. teljesítmény (LE) @ fordulat | Max. nyomaték (Nm) @ fordulat | Fogyasztás (l/100km) | Gyorsulás 0-100km/h (mp) |
---|---|---|---|---|---|
7g Accord 2.0i | K20A6/K20Z2 | 155LE @ 6000rpm | 190Nm @ 4500rpm | 6.2-10.3 | 8.9 |
7g Accord 2.4i | K24A3 | 190LE @ 6800rpm | 220Nm @ 4500rpm | 6.9-12.7 | 7.9 |
7g Accord 2.2i-CTDI | N22A1 | 140LE @ 4000rpm | 340Nm @ 2000rpm | 4.6-6.7 | 9.4 |
Menetteljesítmény
Míg az első táblázatban a Civicnél a dízel volt a nyerő minden tekintetben, addig az Accordnál már csak 2 paraméterben tudott jobb lenni, ez pedig a fogyasztás és a nyomaték. Hiába, a K20 és K24 motorokban már van elegendő köbcenti.
Civic: nem kérdés, hogy menetteljestményben a dízel a nyerő – már gyári állapotban is.
Accord: aki már ült egy Type-S-ben az tudja, hogy bár nem egy ATR, de azért a 2.4 literes szív igencsak masszív teljesítményt tud leadni. A motor kellő rugalmasságot biztosít akár lassabb akár hevesebb tempóval szeretnénk haladni. A 2.0-ról megoszlanak a vélemények. Szerintünk – és nem megsértve senkit – a 2.0 a paletta leggyengébb láncszeme. Ugyan papíron 15LE-vel erősebb, mint a dízel, azonban ezt talán az autópályán végsebességben vagy egy drag versenyen tudnánk 0-100-ig tudnánk kihasználni, a közúton sajnos a közel fele akkora nyomaték miatt általában jóval gyengébbnek érződik, mint a dízel. Utóbbinál ugyanis nem szükséges forgatni a motort, a használható nyomaték már alacsony fordulattól rendelkezésre áll.
Milyen a vezetési stílusod?
Vezetési stílus | Ezt válaszd, ha Civicet keresel | Ezt, ha Accordot |
---|---|---|
csak A-ból B-be szeretnék eljutni, nem száguldozok | 1.4i, 1.8i, 2.2d | 2.0i, 2.2d |
inkább városban használom | 1.4i-1.8i | 2.0i |
dinamikusan vezetek, inkább külterületen járok | 1.8i, 2.2d | 2.4i, 2.2d |
sokat megyek hosszú utakon (pl. külföld) | 2.2d | 2.2d |
gyorsulni szeretnék | vegyél Type-R-t 😀 | 2.4i |
Fogyasztás
(Mindenek előtt szögezzük le, hogy két autó fogyasztásának összehasonlításának csak (közel) azonos tempó mellett van értelme! A K24-gyel is lehet negatív rekordokat dönteni és az N22-vel is meg lehet itatni 9 litert. Ezekre kár hivatkozni. Tessék 100-200km-t egymás után menni azonos tempóval, lehetőleg fel-felcserélni a szélfogó pozíciót és úgy összemérni a fogyasztást.)
Míg a Civicnél a fogyasztási adatoknál nem voltak kimagasló különbségek, az Accordnál már igen.. a K24-nél bizony itatni kell a lovakat, ha hajtjuk is őket. A fogyasztási adatokat érdemes mindig a tervezett, ill. ismert futásteljesítménnyel együtt kiértékelni, hiszen ha valaki extrém keveset megy, akkor a magasabb fogyasztás sem lesz egy anyagi csőd. Általánosságban elmondható, hogy hosszútávon pusztán a fogyasztást nézve a dízel a leggazdaságosabb (milyen meglepő), a jellemzően városi használatnál azonban már nincs akkora különbség, hogy csak emiatt érdemes legyen dízelt venni.
Szervizigény
A benzingőzös oldal most kezdi összedörzsölni a tenyerét és elégedetten hátradől, hogy ejj bizony nekik nincs gondjuk kettőstömegű lendkerékre és porlasztó cserére. Ilyenkor mi mindig feltesszük a kérdést: ha az egyszerűbb autó a jobb, akkor miért nem járunk pl. Trabanttal vagy kis Polskival? Hiszen abban még kevesebb dolog romolhat el, mint a mostaniakban.
A válasz egyszerű: egyszerűen azért, mert a világ nem errefelé halad. Az igények folyamatosan nőnek, az ideális autó minden pillanatban ugrásra kész, ha lenyomjuk a gázpedált gondolkodás nélkül a maximális nyomatékkal tépi az aszfaltot, miközben a fogyasztása annyira alacsony, hogy szinte már nekünk kell a kútra járni a rengeteg megtermelt naftát leadni. Az autógyártók igyekeznek mindent megtenni, hogy minél erősebb és mellette takarékosabb motorokat dobjanak piacra. Ez pedig a bonyolultságot fogja növelni. Egyre több szenzort építenek be, hogy minél több paraméter alapján minél aprólékosabban tudja vezérelni az ECU a motor működését. Azt pedig Murphy is megmondta, hogy ami elromolhat az el is romlik.
A benzinesekkel ellentétben a dízelnek 1.5-2-szeres nyomatékot kell letenni az útra, ráadásul alacsony fordulatszámon. Márpedig ahol nagy erő ébred hirtelen, ott a mérnökök előszeretettel alkalmazzák a kettőstömegű lendkereket. Ez a Hondánál először a dízelekben került alkalmazásra, de már az új turbós benzines autókban is megtalálható. A dízel magasnyomású pumpák 1000 bár feletti nyomáson dolgoznak, szemben a benzines injektorok 1-200 báros nyomásával.
A bonyolultabb technológia természetesen nagyobb odafigyelést igényel és több meghibásodási lehetőséget hordoz magában. Ez azonban nem jelenti automatikusan azt, hogy emiatt félni kellene a dízelektől.
Tény, hogy a dízeleknél több típushiba ismert, azonban ezek esetleges javítása kis utánajárással nem feltétlenül jelent teljes anyagi csődöt. A közös típushibákat (gázpedál jeladó, vezérműlánc kopás) most nem részletezném, nézzük csak azokat, amelyek a dízelek rossz hírét keltik:
- kuplung: a gyári kuplung valóban alulméretezett, már enyhe kopásnál is hajlamos megcsúszni egy erőteljesebb kigyorsításnál. Ilyenkor vagy komplett tárcsa+szerkezet csere gyárira (~90e Ft) vagy pedig erősített szerkezetet és kevlár tárcsát (~50e) érdemes beszerelni. Ez egyébként elengedhetetlen ha a gyárinál erősebb az autónk pl. egy chip vagy P-box (Sic!) miatt.
- kettőstömegű lendkerék: ez a legdrágább tétel. Helytelen használattal és sok futott kilométernél általában már előjöhet ennek a meghibásodása, ilyenkor célszerű kuplunggal együtt cserélni.
Aki többet szeretne tudni a témáról kattintson ide. - leömlő repedés: az eredeti lemezelt leömlő repedésre hajlamos, azonban ezt a Honda kiterjesztett garancia keretében cserélte. Ha ez nálunk jön elő, akkor a leghatékonyabb megoldás egy új öntvény leömlő beszerzése ~55-65e Ftos áron.
- főtengely ékszíjtárcsa: a gyár utólag felszerelt egy porvédőt az ékszíjtárcsát védendő. Érdemes ennek meglétét ellenőrizni először, hiány esetén pótolni, mielőtt kicseréljük a tárcsát. Bontottan ez ~30e Ft-ért szerezhető be.