Mai cikkünket egy kicsit gondolatébresztésnek szánjuk.
Az utóbbi időben az online vásárlások hatalmas részt vesznek ki az kereskedelemből. Előnyeit nem kell senkinek bemutatni: gyors, szinte azonnali, éjjel nappali, olcsó, hiszen a választékot elénk tárja az árgép és az árukereső, ott a vatera, az ebay, a webshopok, kényelmesen a fotelből vagy a mobilunk segítségével fizethetünk, a terméket akár 0-24h átvehetjük egy csomagautomatában is. A hátránya viszont, hogy sokszor teljesen személytelen, a távolság és a (részben) anonimitás lehetősége miatt az egymás szándékos és akaratlan átverése is “könnyebben” megy.
Rendszeresen olvassuk, szinte sulykolják belénk azt, hogy “Ne utalj előre!”, magyarul ne bízz senkiben! Teszik ezt főleg azok, akiket már ért kisebb-nagyobb kár egy esetleges online vásárlás során, legyen az egy webshop, jófogás, facebook csoport, stb. A legtöbb probléma általában a magánszemélyektől vásárolt használt cikkeknél fordul elő, hiszen ők általában rutintalanok mind az eladásnál, mind a vásárlásnál, sokan hiszik, hogy itt bármit megtehetnek következmény nélkül (megj.: és ez részben igaz is, ez a rendszer és a jogalkotás hibája is). Azt azonban ne felejtsük el, hogy
A jellemért nem az Internet felelős hanem a neveltetés és az intelligencia!
Vevői oldalról sokan ragaszkodnak az utánvétes megoldáshoz, mert azt gondolják, ezzel biztosítva vannak afelől, hogy megkapják a kívánt terméket a kívánt minőségben. Rossz hír, hogy óriási tévedésben vannak. Mivel a csomagot nem bonthatod fel annak kifizetése előtt (maximum talán megrázhatod), ezért az eladónak ugyanúgy lehetősége van téged átverni, ha pl. közel azonos súlyú tégladarabot vagy egy hibás, nem működő terméket kapsz a pénzedért.
Eladói oldalról az utánvétnél fennáll a lehetőség, hogy a vevő “valamiért” nem veszi át, így az eladónak nem csak az eredeti postaköltséget kell kifizetni, hanem a vissza hozatal költségét is.
Az előreutalás eladói oldalról közel 100%-os védelmet nyújt arra, hogy a vevő szándékai komolyak, a vevő oldalról pedig olcsóbb a szállítási költség.
Akkor mi a megoldás? Természetesen a legjobb a személyes átvétel helyszíni kipróbálással. Könnyen mondjuk, de ez azért nem mindig kivitelezhető (hogy próbálsz ki egy kormányművet vagy egy motorvezérlő elektronikát a helyszínen?). Természetesen egy nagy értékű terméknél (autó, felni, tv) akár reális lehet elutazni több száz kilométert, de kisebb értékű terméknél nem életszerű a termék árának többszörösét kifizetni útiköltségre. Terjed az a hibrid megoldás is, hogy a vevő utalja el postaköltséget a termék árát azonban helyszínen fizeti. Bár látjuk a módszer szándékát, ez sem tökéletes megoldás és csak az eladót védi egy kicsit, cserébe a vevőnek drága és bonyolult.
Ennyire azonban nem rossz a helyzet!
Először is a jó hír, hogy tapasztalataink alapján a csalók vannak kevesebben és a normális, becsületes eladók/vevők többségben, így kiszűrésük jelenleg nem teljesen lehetetlen.
Ahelyett, hogy az előreutalás / utánvéten rágódnál mindig azt nézd meg, KITŐL is veszel / KINEK is adsz el bármit is!
10 jó tanács azoknak, akik még csak most kezdenek online vásárlásba és azoknak is, akik már régebb óta így vásárolnak/eladnak:
- Mindig informáld le a másik felet vásárlás/eladás előtt, amennyire csak tudod!
-nézd meg az értékeléseit, ha van (vatera, ebay, stb.)
-nézd meg a többi hirdetését,
-adott csoportbeli feketelistát, ha van
-keress rá a telefonszámára, nevére – a “Bettyke vok oszt cső” és hasonló nevek adjanak okot gyanakvásra 😉
-nézd meg a facebook profilját,
-érdeklődj a közös ismerősöknél,
-nézelődj az Internetes károsultak csoportban,
-stb.
Sokszor elég hamar kiderül, hogy esetleg másnak is volt már problémája, vagy épp ellenkezőleg, sokan elégedettek vele. - Vedd fel vele a kapcsolatot, pl. telefonon. Sokat elárul a másik félről, hogy kezeli az ügyfélkapcsolatokat. Ha többedszerre sem éred el, nem hív vissza ez árulkodó jel lehet.
- Az egyeztetés során minden lényeges részletben egyezzetek meg:
-kérj/küldj a termékről néhány – nem negyven! – jó minőségű képet, hogy biztosan egyre gondoltok-e, kiemelve az esetleges hibákat.
-a termék típusát, állapotát, jellemzőit egyértelműen beszéljétek meg: új/használt, gyári/utángyártott, sérült/sérülésmentes, működőképes/javításra szoruló/működésképtelen, stb.
–a termék esetleges hiányosságai mindkét fél számára legyenek egyértelműsítve!
–a pénzügyi rész legyen egyértelmű: termék ára, az ár nettó vagy bruttó, postaköltség – ha fontos, akkor a számla ÁFA tartalma
-milyen futárral, mikor, milyen módon érkezik a csomag, mikorra számíthat rá a vevő
-ha sérülékeny az áru, akkor a csomagolást is érdemes egyeztetni (motorháztetőt ne folpackkal körbetekerve szállítsunk)
–milyen garanciát vállal az eladó a termékre (semmilyent, beépítési, hosszabb távú, élettartam, stb.) - Kölcsönösen cseréljetek elérhetőséget – lehetőleg mobiltelefonszámmal! Bármilyen probléma adódik az átvételig ezt azonnal tudd jelezni a másik fél felé
Például:
-mégsem tartasz rá igényt, ne küldje el
-nem tudod most átvenni a csomagot / nem tudtad még feladni, ne várja
-a csomag sérülten érkezett vagy nem a megbeszéltek szerint (pl. előre utaltál de mégis pénzt kér tőled a futár vagy nem a megbeszéltek szerinti összeget kéri),
-stb. - Mindig gyanakodj, ha túl olcsón, a piaci ár töredékéért hirdet valaki valamit! Örök érvényű igazság, hogy nincs ingyen sör!
- Ha teheted, kérj számlát vagy adásvételit, a későbbi esetleges viták rendezésénél jól jöhet!
- Jelezz vissza az eladónak, ha megérkezett a termék, hogy minden rendben találtál-e vele!
- Amennyiben bármilyen probléma felmerül a vásárlással azt haladéktalanul jelezd a másik fél felé, lehetőleg írásban (is)! Nem kell rögtön rosszat feltételezni a másikról, ő is emberből van, tévedhet, ezért adjunk rá lehetőséget, hogy korrigálja azt. Sokat elárul a másik jelleméről, hogy ilyenkor hogyan kezeli ezeket a helyzeteket (próbál megoldást keresni vagy szimplán eltűnik, letilt, nem veszi fel a telefont, stb)
- Először mindig közvetlenül a másik féllel próbáld megbeszélni a problémádat higgadtan, kulturált hangnemben. Ne feledd: amilyen az adjon Isten, olyan a fogadj Isten! Senki sem egyezkedik szívesen egy káromkodó, feldúlt, lenéző stílusban beszélő emberrel, ne várj megértő fogadtatást, ha így nyitsz. Lehet, hogy valami apró félreértés történt, amit a másik fél azonnal orvosol, ha értesül róla. Amennyiben nem juttok egyezségre, érdemes harmadik fél bevonásával folytatni a vitát.
- Mivel számodra is fontos, hogy tudj előzetesen tájékozódni, ezért adj visszajelzést, értékelést, írj véleményt ha elégedett voltál vagy ha nem, akkor is!
+1: Legyél tisztában a jogaiddal és kötelezettségeiddel ami a vásárlást és/vagy eladást illeti! Erről hamarosan írunk is egy hosszabb cikket.
Jó böngészést és sikeres e-vásárlást kívánunk!